Начало На преден план Парламентът гласува на второ четене промени в в Закона за железопътния транспорт
5051
България

Парламентът гласува на второ четене промени в в Закона за железопътния транспорт

Обектите на железопътната инфраструктура и земята, върху която са изградени, са публична държавна собственост, а ползването им се осъществява от Националната компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) или от търговци, на които е възложена концесия, при условията и по реда на Закона за концесиите.Към тази разпоредба депутатите добавиха, че тези лица са управители на железопътната инфраструктура.

| 18 Септември 2025, 10:50 ч.
Парламентът гласува на второ четене промени в в Закона за железопътния транспорт
Парламентът гласува на второ четене промени в в Закона за железопътния транспорт
Снимка © Владимир Шоков

Обектите на железопътната инфраструктура и земята, върху която са изградени, са публична държавна собственост, а ползването им се осъществява от Националната компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) или от търговци, на които е възложена концесия, при условията и по реда на Закона за концесиите. Към тази разпоредба депутатите добавиха, че тези лица са управители на железопътната инфраструктура. Парламентът прие на второ четене промени в Закона за железопътния транспорт.

Информационна кампания за повишаване на вниманието на гражданите към сигурнос

Нови правила за дейността на клубовете за пенсионери и инвалиди ще разгледа О

В Плевен приключи протестът с искане за честни избори, машинен вот и промяна

Граждани в Добрич се събраха на площад “Демокрация” на протест. Д

Три малки проекта, реализирани в партньорство между Община Монтана и граждани

Лицата, участващи в органите на управление на жп инфраструктура, и ръководителите, които са на тяхно пряко подчинение и са отговорни за вземането на решения във връзка с основните им функции, трябва да работят безпристрастно и тяхната безпристрастност не следва да е повлияна от никакви конфликти на интереси, гласува Народното събрание (НС). Те не могат да извършват и конкурентна дейност, както и да бъдат в договорни отношения с железопътни предприятия, дружества или сдружения. Те няма да могат и да заемат едновременно следните длъжности: членове на органи на управление на управител на инфраструктура и членове на органи на управление на железопътно предприятие; служители, отговорни за вземането на решения във връзка с основните функции, и членове на органи на управление на железопътно предприятие. Ако има надзорен съвет, няма да могат да са и членове на надзорния съвет на управител на инфраструктура и членове на надзорния съвет на железопътно предприятие; членове на надзорния съвет на предприятие, което е част от вертикално интегрирано предприятие по смисъла на Директива (ЕС) 2016/2370 и което упражнява контрол едновременно над железопътно предприятие и над управител на инфраструктура, и членове на органите на управление на този управител на инфраструктура.

Отпадна забраната да не могат да бъдат прехвърляни дейности на НКЖИ като осигуряване използването на железопътна инфраструктура от лицензирани превозвачи при равнопоставени условия; извършване на дейности по развитието, ремонта, поддържането и експлоатацията на железопътната инфраструктура; определяне и събиране на инфраструктурните такси от лицензираните железопътни превозвачи в съответствие с методика, приета от Министерския съвет по предложение на министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията. Това са сред основните функции на компанията. Така управител на жп инфраструктура може да възлага функции на трето лице - търговец, при условие че то не е железопътно предприятие, не контролира железопътно предприятие, нито е контролирано от железопътно предприятие; извършването на дейности по развитие, поддръжка и обновяване на железопътната инфраструктура и свързани с това задачи на железопътни предприятия или дружества, които контролират железопътно предприятие или са контролирани от железопътно предприятие. Разпоредбата се прилага в случаите, когато за управителя на железопътната инфраструктура не възниква конфликт на интереси и е гарантирана поверителността на търговската информация в съответствие с действащото законодателство.

Управителят на железопътната инфраструктура изпълнява надзорните си правомощия и носи крайната и пълна отговорност за упражняването на функциите си, записа парламентът.

Държавни органи, железопътни предприятия или други лица не могат да упражняват решаващо влияние върху управителя на железопътна инфраструктура по отношение на основните му функции, предвидиха депутатите.

Срещу гласуваните промени са обявиха от „Възраждане“, „Морал, единство, чест“(МЕЧ) и „Величие“.

Граждани се събраха пред парламента на протест с искане за споделено родителс

Движението по пътя Самоков - София на излизане от Самоков в посока столицата

Пловдивският апелативен съд увеличи от 15 на 17 години лишаване от свобода на

Никола Димитров от „Възраждане“ изрази притесненията на парламентарната група, че концесионерите ще започнат да изземват функциите на НКЖИ. Ние сме против този законопроект, не бива да бъде разглеждан и гласуван в този вид, подчерта депутатът. Колегата му Ивайло Чорбов изтъкна, че от гледна точка на сигурността на държавата жп инфраструктура играе ключова роля. Предаването на такъв вид инфраструктура на частни лица е абсолютно безумие, коментира той. Според него не е ясно кой ще осигурява сигурността на такъв вид оборудване и не може да се разпродава такъв вид държавна собственост безотговорно. Това е схема, която източва държавата, заяви и Емил Янков.

Христо Расташки (МЕЧ) го подкрепи, изтъквайки, че с тези промени се правят схеми. С измененията, които дават право да се прехвърлят функции, се дава възможност на хубавите линии да минат в ръцете на частници, а тези на загуба – ще се поддържат от държавата, изтъкна той. В момента се разбива БДЖ и ще бъде дадено на частници, ще бъде ограбено, смята депутатът. Ще приключим въобще държавния монопол върху влаковете, коментира той.

Красимира Катинчарова от „Величие“ отбеляза, че българските държавни железници изпълняват и социална функция. Искате да ги разпродавате на парче, защото няма пари, а няма пари, защото държавата се управлява зле, коментира тя. Събудете националната си съвест, призова тя управляващите. Все нещо трябва да остане на тази държава да управлява в интерес на хората, БДЖ не могат да бъдат отдавани на частници, не са за продан, категорична е Катинчарова.

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-важните новини и събития от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Получавайте най-важните новини и събития от Вашият град. От понеделник до петък от нашия редактор Стела Филипова
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Според 63,8% от анкетирани в сондаж на агенция „Мяра" неприемането на нов бюджет за 2026 г. ще се отрази на жизнения стандарт на българите
Неприемането на бюджет 2026 г. ще се отрази на жизнения стандарт на българите, смятат 63,8 % от анкетираните в сондаж на агенция „Мяра“. На обратното мнение са 31,8% от ...
Имаме 70% снижение на мигрантския натиск
Имаме 70% снижение на мигрантския натиск, огромен ръст на разкритите престъпления, свързани с контрабанда, рекорден брой на разбитите престъпни групи, свързани с трафик на мигранти ...
От Областната дирекция на МВР в Стара Загора съобщиха, че са предприели мерки за спокойното протичане на празниците
Във връзка с осигуряването на обществения ред, безопасността на движението по пътищата и противодействие на престъпността преди, по време и след коледните и новогодишни празници е ...
Пътници в нетрезво състояние са предизвикали с арогантното си поведение водач на такси в Разград да извади пистолет, полицията му състави акт
Пътници в таксиметров автомобил са предизвикали с арогантното си поведение водача да извади пистолет, съобщиха от Областната дирекция на МВР в Разград. Случаят е от снощи. В близос ...
Фондация в помощ на жени, претърпели насилие – F. L. Y, организира благотворителен базар под надслов „Коледа без насилие“
Фондация в помощ на жени, претърпели насилие – F. L. Y организира благотворителен базар под надслов „Коледа без насилие“. Това съобщи Марина Ангелова, създател н ...
ОЩЕ ОТ НОВИНИТЕ ДНЕС
Според 63,8% от анкетирани в сондаж на агенция „Мяра" неприемането на нов бюджет за 2026 г. ще се отрази на жизнения стандарт на българите
Неприемането на бюджет 2026 г. ще се отрази на жизнения стандарт на българите, смятат 63,8 % от анкетираните в сондаж на агенция „Мяра“. На обратното мнение са 31,8% от ...
Община Сливен изпраща успешна 2025 година
Изминалата 2025 година беше като цяло успешна за община Сливен, въпреки затрудненията, произтичащи от късното приемане на държавния и съответно на общинските бюджети. Това каза кме ...
В Ямбол остават в сила досегашните нива на промилите за такса смет, решиха съветниците
Определянето на размера на такса битови отпадъци в Ямбол остава без промяна в промилите и през идващата 2026 г., реши Общинският съвет. Утвърдена беше план-сметката за чистотата в ...
Конституционният съд образува дело по искане на депутати във връзка с отхвърлянето на референдума на президента за еврото
Конституционният съд образува конституционно дело по искане на 51 народни представители „за установяване на противоконституционност на решение на Народното събрание за неприе ...
Имаме 70% снижение на мигрантския натиск
Имаме 70% снижение на мигрантския натиск, огромен ръст на разкритите престъпления, свързани с контрабанда, рекорден брой на разбитите престъпни групи, свързани с трафик на мигранти ...
Тикер в 12:25 ч.
Неприемането на бюджет 2026 г. ще се отрази на жизнения стандарт на българите, с ...
Начало На преден план
5051
България

Парламентът гласува на второ четене промени в в Закона за железопътния транспорт

Обектите на железопътната инфраструктура и земята, върху която са изградени, са публична държавна собственост, а ползването им се осъществява от Националната компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) или от търговци, на които е възложена концесия, при условията и по реда на Закона за концесиите.Към тази разпоредба депутатите добавиха, че тези лица са управители на железопътната инфраструктура.

| 18 Септември 2025, 10:50 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
Парламентът гласува на второ четене промени в в Закона за железопътния транспорт
Парламентът гласува на второ четене промени в в Закона за железопътния транспорт
Снимка © Владимир Шоков

Обектите на железопътната инфраструктура и земята, върху която са изградени, са публична държавна собственост, а ползването им се осъществява от Националната компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) или от търговци, на които е възложена концесия, при условията и по реда на Закона за концесиите. Към тази разпоредба депутатите добавиха, че тези лица са управители на железопътната инфраструктура. Парламентът прие на второ четене промени в Закона за железопътния транспорт.

Лицата, участващи в органите на управление на жп инфраструктура, и ръководителите, които са на тяхно пряко подчинение и са отговорни за вземането на решения във връзка с основните им функции, трябва да работят безпристрастно и тяхната безпристрастност не следва да е повлияна от никакви конфликти на интереси, гласува Народното събрание (НС). Те не могат да извършват и конкурентна дейност, както и да бъдат в договорни отношения с железопътни предприятия, дружества или сдружения. Те няма да могат и да заемат едновременно следните длъжности: членове на органи на управление на управител на инфраструктура и членове на органи на управление на железопътно предприятие; служители, отговорни за вземането на решения във връзка с основните функции, и членове на органи на управление на железопътно предприятие. Ако има надзорен съвет, няма да могат да са и членове на надзорния съвет на управител на инфраструктура и членове на надзорния съвет на железопътно предприятие; членове на надзорния съвет на предприятие, което е част от вертикално интегрирано предприятие по смисъла на Директива (ЕС) 2016/2370 и което упражнява контрол едновременно над железопътно предприятие и над управител на инфраструктура, и членове на органите на управление на този управител на инфраструктура.

Отпадна забраната да не могат да бъдат прехвърляни дейности на НКЖИ като осигуряване използването на железопътна инфраструктура от лицензирани превозвачи при равнопоставени условия; извършване на дейности по развитието, ремонта, поддържането и експлоатацията на железопътната инфраструктура; определяне и събиране на инфраструктурните такси от лицензираните железопътни превозвачи в съответствие с методика, приета от Министерския съвет по предложение на министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията. Това са сред основните функции на компанията. Така управител на жп инфраструктура може да възлага функции на трето лице - търговец, при условие че то не е железопътно предприятие, не контролира железопътно предприятие, нито е контролирано от железопътно предприятие; извършването на дейности по развитие, поддръжка и обновяване на железопътната инфраструктура и свързани с това задачи на железопътни предприятия или дружества, които контролират железопътно предприятие или са контролирани от железопътно предприятие. Разпоредбата се прилага в случаите, когато за управителя на железопътната инфраструктура не възниква конфликт на интереси и е гарантирана поверителността на търговската информация в съответствие с действащото законодателство.

Управителят на железопътната инфраструктура изпълнява надзорните си правомощия и носи крайната и пълна отговорност за упражняването на функциите си, записа парламентът.

Държавни органи, железопътни предприятия или други лица не могат да упражняват решаващо влияние върху управителя на железопътна инфраструктура по отношение на основните му функции, предвидиха депутатите.

Срещу гласуваните промени са обявиха от „Възраждане“, „Морал, единство, чест“(МЕЧ) и „Величие“.

Никола Димитров от „Възраждане“ изрази притесненията на парламентарната група, че концесионерите ще започнат да изземват функциите на НКЖИ. Ние сме против този законопроект, не бива да бъде разглеждан и гласуван в този вид, подчерта депутатът. Колегата му Ивайло Чорбов изтъкна, че от гледна точка на сигурността на държавата жп инфраструктура играе ключова роля. Предаването на такъв вид инфраструктура на частни лица е абсолютно безумие, коментира той. Според него не е ясно кой ще осигурява сигурността на такъв вид оборудване и не може да се разпродава такъв вид държавна собственост безотговорно. Това е схема, която източва държавата, заяви и Емил Янков.

Христо Расташки (МЕЧ) го подкрепи, изтъквайки, че с тези промени се правят схеми. С измененията, които дават право да се прехвърлят функции, се дава възможност на хубавите линии да минат в ръцете на частници, а тези на загуба – ще се поддържат от държавата, изтъкна той. В момента се разбива БДЖ и ще бъде дадено на частници, ще бъде ограбено, смята депутатът. Ще приключим въобще държавния монопол върху влаковете, коментира той.

Красимира Катинчарова от „Величие“ отбеляза, че българските държавни железници изпълняват и социална функция. Искате да ги разпродавате на парче, защото няма пари, а няма пари, защото държавата се управлява зле, коментира тя. Събудете националната си съвест, призова тя управляващите. Все нещо трябва да остане на тази държава да управлява в интерес на хората, БДЖ не могат да бъдат отдавани на частници, не са за продан, категорична е Катинчарова.

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Получавайте най-важните новини и събития от Вашият град. От понеделник до петък от нашия редактор Стела Филипова
КЪМ АБОНАМЕНТА
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Според 63,8% от анкетирани в сондаж на агенция „Мяра" неприемането на нов бюджет за 2026 г. ще се отрази на жизнения стандарт на българите
Имаме 70% снижение на мигрантския натиск
От Областната дирекция на МВР в Стара Загора съобщиха, че са предприели мерки за спокойното протичане на празниците
Пътници в нетрезво състояние са предизвикали с арогантното си поведение водач на такси в Разград да извади пистолет, полицията му състави акт
Фондация в помощ на жени, претърпели насилие – F. L. Y, организира благотворителен базар под надслов „Коледа без насилие“
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Декември
Препоръчани заглавия
ОЩЕ ОТ НОВИНИТЕ ДНЕС
Сфера
Според 63,8% от анкетирани в сондаж на агенция „Мяра" неприемането на нов бюджет за 2026 г. ще се отрази на жизнения стандарт на българите
Основна линия
Община Сливен изпраща успешна 2025 година
На преден план
В Ямбол остават в сила досегашните нива на промилите за такса смет, решиха съветниците
В детайли
Конституционният съд образува дело по искане на депутати във връзка с отхвърлянето на референдума на президента за еврото
Сфера
Имаме 70% снижение на мигрантския натиск
Основна линия
Защитата на държавната собственост и възстановяването на обществени пространства са сред успехите на администрацията в София за годината
Контекст
Прогноза за времето на 23 Декември (Вторник) и следващите дни
На преден план
В Плевен от днес до Нова година няма да има платено паркиране в обособените за това зони
На преден план
В Община Смолян бе представен първият проект по одобрената концепция за интегрирани териториални инвестиции
На преден план
В котленското село Кипилово бе обран пощенски клон
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD24 © 2025 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD24 © 2025 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.