Начало Сфера Парламентът гласува на второ четене промени в в Закона за железопътния транспорт
134
България

Парламентът гласува на второ четене промени в в Закона за железопътния транспорт

Обектите на железопътната инфраструктура и земята, върху която са изградени, са публична държавна собственост, а ползването им се осъществява от Националната компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) или от търговци, на които е възложена концесия, при условията и по реда на Закона за концесиите.Към тази разпоредба депутатите добавиха, че тези лица са управители на железопътната инфраструктура.

| 18 Септември 2025, 10:50 ч.
Парламентът гласува на второ четене промени в в Закона за железопътния транспорт
Парламентът гласува на второ четене промени в в Закона за железопътния транспорт
Снимка © Владимир Шоков

Обектите на железопътната инфраструктура и земята, върху която са изградени, са публична държавна собственост, а ползването им се осъществява от Националната компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) или от търговци, на които е възложена концесия, при условията и по реда на Закона за концесиите. Към тази разпоредба депутатите добавиха, че тези лица са управители на железопътната инфраструктура. Парламентът прие на второ четене промени в Закона за железопътния транспорт.

В Харманли за осми започна фестивалът „На Хармана“. Негови органи

От средата на септември започна извършването на емисионен контрол на неподвиж

Фериботът Оряхово-Бекет отново започва работа на 18-ти септември (четвъртък)

Генералният директор по политическите въпроси на Министерството на външните р

Община Благоевград организира форум за ролята на възобновяемата енергия в уст

Лицата, участващи в органите на управление на жп инфраструктура, и ръководителите, които са на тяхно пряко подчинение и са отговорни за вземането на решения във връзка с основните им функции, трябва да работят безпристрастно и тяхната безпристрастност не следва да е повлияна от никакви конфликти на интереси, гласува Народното събрание (НС). Те не могат да извършват и конкурентна дейност, както и да бъдат в договорни отношения с железопътни предприятия, дружества или сдружения. Те няма да могат и да заемат едновременно следните длъжности: членове на органи на управление на управител на инфраструктура и членове на органи на управление на железопътно предприятие; служители, отговорни за вземането на решения във връзка с основните функции, и членове на органи на управление на железопътно предприятие. Ако има надзорен съвет, няма да могат да са и членове на надзорния съвет на управител на инфраструктура и членове на надзорния съвет на железопътно предприятие; членове на надзорния съвет на предприятие, което е част от вертикално интегрирано предприятие по смисъла на Директива (ЕС) 2016/2370 и което упражнява контрол едновременно над железопътно предприятие и над управител на инфраструктура, и членове на органите на управление на този управител на инфраструктура.

Отпадна забраната да не могат да бъдат прехвърляни дейности на НКЖИ като осигуряване използването на железопътна инфраструктура от лицензирани превозвачи при равнопоставени условия; извършване на дейности по развитието, ремонта, поддържането и експлоатацията на железопътната инфраструктура; определяне и събиране на инфраструктурните такси от лицензираните железопътни превозвачи в съответствие с методика, приета от Министерския съвет по предложение на министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията. Това са сред основните функции на компанията. Така управител на жп инфраструктура може да възлага функции на трето лице - търговец, при условие че то не е железопътно предприятие, не контролира железопътно предприятие, нито е контролирано от железопътно предприятие; извършването на дейности по развитие, поддръжка и обновяване на железопътната инфраструктура и свързани с това задачи на железопътни предприятия или дружества, които контролират железопътно предприятие или са контролирани от железопътно предприятие. Разпоредбата се прилага в случаите, когато за управителя на железопътната инфраструктура не възниква конфликт на интереси и е гарантирана поверителността на търговската информация в съответствие с действащото законодателство.

Управителят на железопътната инфраструктура изпълнява надзорните си правомощия и носи крайната и пълна отговорност за упражняването на функциите си, записа парламентът.

Държавни органи, железопътни предприятия или други лица не могат да упражняват решаващо влияние върху управителя на железопътна инфраструктура по отношение на основните му функции, предвидиха депутатите.

Срещу гласуваните промени са обявиха от „Възраждане“, „Морал, единство, чест“(МЕЧ) и „Величие“.

Сдружение „Ангели на пътя“ проведе открит урок по пътна безопасно

Администрацията на президента започва от 15 септември прием на документи на с

На две отделни извънредни заседания общинските съветници в Петрич и в Санданс

Никола Димитров от „Възраждане“ изрази притесненията на парламентарната група, че концесионерите ще започнат да изземват функциите на НКЖИ. Ние сме против този законопроект, не бива да бъде разглеждан и гласуван в този вид, подчерта депутатът. Колегата му Ивайло Чорбов изтъкна, че от гледна точка на сигурността на държавата жп инфраструктура играе ключова роля. Предаването на такъв вид инфраструктура на частни лица е абсолютно безумие, коментира той. Според него не е ясно кой ще осигурява сигурността на такъв вид оборудване и не може да се разпродава такъв вид държавна собственост безотговорно. Това е схема, която източва държавата, заяви и Емил Янков.

Христо Расташки (МЕЧ) го подкрепи, изтъквайки, че с тези промени се правят схеми. С измененията, които дават право да се прехвърлят функции, се дава възможност на хубавите линии да минат в ръцете на частници, а тези на загуба – ще се поддържат от държавата, изтъкна той. В момента се разбива БДЖ и ще бъде дадено на частници, ще бъде ограбено, смята депутатът. Ще приключим въобще държавния монопол върху влаковете, коментира той.

Красимира Катинчарова от „Величие“ отбеляза, че българските държавни железници изпълняват и социална функция. Искате да ги разпродавате на парче, защото няма пари, а няма пари, защото държавата се управлява зле, коментира тя. Събудете националната си съвест, призова тя управляващите. Все нещо трябва да остане на тази държава да управлява в интерес на хората, БДЖ не могат да бъдат отдавани на частници, не са за продан, категорична е Катинчарова.

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-важните новини и събития от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Получавайте най-важните новини и събития от Вашият град. От понеделник до петък от нашия редактор Стела Филипова
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Данъчните декларации за 2025 г., които ще се подават през 2026 г. ще се изготвят в левове, заявиха в при среща с граждани от НАП
Информационна среща, част от Националната информационна кампания за въвеждане на еврото в България, се състоя в сградата на Народно читалище "Христо Ботев - 1934" в Божурище. Среща ...
В Кюстендил започна проект по разширяване на археологически разкопки в централната градска част
С отпуснато финансиране от Министерството на културата в Кюстендил започна работа по разширяването на археологически разкопки в централната част на града. Проучванията и разкопките ...
Да се спекулира с човешкия живот е недопустимо
Да се спекулира с човешкия живот е недопустимо, всяка трагедия изисква уважение към паметта на починалия и към неговите близки, а не разпространение на неверни твърдения, каза мини ...
Общинският съвет в Пловдив гласува осигуряването на средства за хранене в диетични трапезарии на нуждаещите се за 2026 г.
Общинският съвет в Пловдив гласува осигуряването на средства за хранене в диетични трапезарии на нуждаещите се на територията на община Пловдив за 2026 година.  Необходимите с ...
ПАТ БГ търси за производството си в Плевен машинни инженери и специалисти в областта на металообработката
ПАТ БГ търси за производството си в Плевен машинни инженери и работници със средно образование, специализирано в областта на металообработката – предимно оператори на металор ...
ОЩЕ ОТ НОВИНИТЕ ДНЕС
Жители на „Горубляне“ протестираха пред сградата на районна администрация „Младост", искат оставката на зам.-кмета Никола Лютов
Жители на кв. „Горубляне“ протестираха пред сградата на районната администрация „Младост“, искат  оставката на зам.-кмета на Столична община в направле ...
Експерти от КЗП и НАП обсъдиха с жители от Мадан връщането на ресто и засичането на касовите наличности в края на януари 2026 г. след въвеждане на еврото
Експерти от Комисията за защита на потребителите (КЗП) и Националната агенция за приходите (НАП) се срещнаха днес с жители на община Мадан. В срещата взеха участие Митко Петагов - ...
Данъчните декларации за 2025 г., които ще се подават през 2026 г. ще се изготвят в левове, заявиха в при среща с граждани от НАП
Информационна среща, част от Националната информационна кампания за въвеждане на еврото в България, се състоя в сградата на Народно читалище "Христо Ботев - 1934" в Божурище. Среща ...
Лекари с различни специалности се търсят в Троян
В Дирекция „Бюро по труда“ (ДБТ) – Троян е обявена една свободна позиция за лекар, съобщиха от институцията. Търси се лекар за филиала на Центъра за спешна медиц ...
В Кюстендил започна проект по разширяване на археологически разкопки в централната градска част
С отпуснато финансиране от Министерството на културата в Кюстендил започна работа по разширяването на археологически разкопки в централната част на града. Проучванията и разкопките ...
Тикер в 12:37 ч.
Жители на кв. „Горубляне“ протестираха пред сградата на районната ад ...
Начало Сфера
134
България

Парламентът гласува на второ четене промени в в Закона за железопътния транспорт

Обектите на железопътната инфраструктура и земята, върху която са изградени, са публична държавна собственост, а ползването им се осъществява от Националната компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) или от търговци, на които е възложена концесия, при условията и по реда на Закона за концесиите.Към тази разпоредба депутатите добавиха, че тези лица са управители на железопътната инфраструктура.

| 18 Септември 2025, 10:50 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
Парламентът гласува на второ четене промени в в Закона за железопътния транспорт
Парламентът гласува на второ четене промени в в Закона за железопътния транспорт
Снимка © Владимир Шоков

Обектите на железопътната инфраструктура и земята, върху която са изградени, са публична държавна собственост, а ползването им се осъществява от Националната компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) или от търговци, на които е възложена концесия, при условията и по реда на Закона за концесиите. Към тази разпоредба депутатите добавиха, че тези лица са управители на железопътната инфраструктура. Парламентът прие на второ четене промени в Закона за железопътния транспорт.

Лицата, участващи в органите на управление на жп инфраструктура, и ръководителите, които са на тяхно пряко подчинение и са отговорни за вземането на решения във връзка с основните им функции, трябва да работят безпристрастно и тяхната безпристрастност не следва да е повлияна от никакви конфликти на интереси, гласува Народното събрание (НС). Те не могат да извършват и конкурентна дейност, както и да бъдат в договорни отношения с железопътни предприятия, дружества или сдружения. Те няма да могат и да заемат едновременно следните длъжности: членове на органи на управление на управител на инфраструктура и членове на органи на управление на железопътно предприятие; служители, отговорни за вземането на решения във връзка с основните функции, и членове на органи на управление на железопътно предприятие. Ако има надзорен съвет, няма да могат да са и членове на надзорния съвет на управител на инфраструктура и членове на надзорния съвет на железопътно предприятие; членове на надзорния съвет на предприятие, което е част от вертикално интегрирано предприятие по смисъла на Директива (ЕС) 2016/2370 и което упражнява контрол едновременно над железопътно предприятие и над управител на инфраструктура, и членове на органите на управление на този управител на инфраструктура.

Отпадна забраната да не могат да бъдат прехвърляни дейности на НКЖИ като осигуряване използването на железопътна инфраструктура от лицензирани превозвачи при равнопоставени условия; извършване на дейности по развитието, ремонта, поддържането и експлоатацията на железопътната инфраструктура; определяне и събиране на инфраструктурните такси от лицензираните железопътни превозвачи в съответствие с методика, приета от Министерския съвет по предложение на министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията. Това са сред основните функции на компанията. Така управител на жп инфраструктура може да възлага функции на трето лице - търговец, при условие че то не е железопътно предприятие, не контролира железопътно предприятие, нито е контролирано от железопътно предприятие; извършването на дейности по развитие, поддръжка и обновяване на железопътната инфраструктура и свързани с това задачи на железопътни предприятия или дружества, които контролират железопътно предприятие или са контролирани от железопътно предприятие. Разпоредбата се прилага в случаите, когато за управителя на железопътната инфраструктура не възниква конфликт на интереси и е гарантирана поверителността на търговската информация в съответствие с действащото законодателство.

Управителят на железопътната инфраструктура изпълнява надзорните си правомощия и носи крайната и пълна отговорност за упражняването на функциите си, записа парламентът.

Държавни органи, железопътни предприятия или други лица не могат да упражняват решаващо влияние върху управителя на железопътна инфраструктура по отношение на основните му функции, предвидиха депутатите.

Срещу гласуваните промени са обявиха от „Възраждане“, „Морал, единство, чест“(МЕЧ) и „Величие“.

Никола Димитров от „Възраждане“ изрази притесненията на парламентарната група, че концесионерите ще започнат да изземват функциите на НКЖИ. Ние сме против този законопроект, не бива да бъде разглеждан и гласуван в този вид, подчерта депутатът. Колегата му Ивайло Чорбов изтъкна, че от гледна точка на сигурността на държавата жп инфраструктура играе ключова роля. Предаването на такъв вид инфраструктура на частни лица е абсолютно безумие, коментира той. Според него не е ясно кой ще осигурява сигурността на такъв вид оборудване и не може да се разпродава такъв вид държавна собственост безотговорно. Това е схема, която източва държавата, заяви и Емил Янков.

Христо Расташки (МЕЧ) го подкрепи, изтъквайки, че с тези промени се правят схеми. С измененията, които дават право да се прехвърлят функции, се дава възможност на хубавите линии да минат в ръцете на частници, а тези на загуба – ще се поддържат от държавата, изтъкна той. В момента се разбива БДЖ и ще бъде дадено на частници, ще бъде ограбено, смята депутатът. Ще приключим въобще държавния монопол върху влаковете, коментира той.

Красимира Катинчарова от „Величие“ отбеляза, че българските държавни железници изпълняват и социална функция. Искате да ги разпродавате на парче, защото няма пари, а няма пари, защото държавата се управлява зле, коментира тя. Събудете националната си съвест, призова тя управляващите. Все нещо трябва да остане на тази държава да управлява в интерес на хората, БДЖ не могат да бъдат отдавани на частници, не са за продан, категорична е Катинчарова.

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Получавайте най-важните новини и събития от Вашият град. От понеделник до петък от нашия редактор Стела Филипова
КЪМ АБОНАМЕНТА
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Данъчните декларации за 2025 г., които ще се подават през 2026 г. ще се изготвят в левове, заявиха в при среща с граждани от НАП
В Кюстендил започна проект по разширяване на археологически разкопки в централната градска част
Да се спекулира с човешкия живот е недопустимо
Общинският съвет в Пловдив гласува осигуряването на средства за хранене в диетични трапезарии на нуждаещите се за 2026 г.
ПАТ БГ търси за производството си в Плевен машинни инженери и специалисти в областта на металообработката
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Септември
Препоръчани заглавия
ОЩЕ ОТ НОВИНИТЕ ДНЕС
Местен фокус
Жители на „Горубляне“ протестираха пред сградата на районна администрация „Младост", искат оставката на зам.-кмета Никола Лютов
Контекст
Експерти от КЗП и НАП обсъдиха с жители от Мадан връщането на ресто и засичането на касовите наличности в края на януари 2026 г. след въвеждане на еврото
Сфера
Данъчните декларации за 2025 г., които ще се подават през 2026 г. ще се изготвят в левове, заявиха в при среща с граждани от НАП
Основна линия
Лекари с различни специалности се търсят в Троян
Сфера
В Кюстендил започна проект по разширяване на археологически разкопки в централната градска част
Контекст
Медици, електротехници и счетоводители са сред най-търсените специалисти в Русе
Сфера
Да се спекулира с човешкия живот е недопустимо
Местен фокус
Експерти по млечно говедовъдство представиха новостите в сектора по време на международен семинар в Стара Загора
Основна линия
Асоциацията на прокурорите подкрепи съдиите, направили си отвод по делото за мярката за неотклонение на Благомир Коцев
В детайли
Делото за смъртта на 58-годишен мъж след полицейско преследване в Стара Загора започва през ноември
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD24 © 2025 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD24 © 2025 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.